In de (Blue) Zone

Kind of Blue (Zones)

Wat kunnen we leren van senioren in de Blue Zones? Als je van mijn generatie bent (bouwjaar ’80-’90), dan begin je je waarschijnlijk zo’n beetje te beseffen dat we niet allemaal onoverwinnelijk en onsterfelijk zijn. Ons lijf begint iets minder strak te worden en is niet meer een oneindige bron van energie. De hele dag op kantoor naar een schermpje kijken maakt het ook al niet beter. Soms wordt een van de ouders van onze vrienden ziek, of overlijdt zelfs, en dan worden we keihard met onze neus op de eindigheid van het leven gedrukt. (Lees door, het wordt heel positief zo!)

Het liefst zouden we allemaal 100 jaar oud worden, altijd energie hebben, zo veel mogelijk eten en drinken met vrienden en familie, blijven genieten van alle andere mooie dingen, en voorkomen dat iemand ooit ziek wordt of dood gaat. En dat is precies het gevoel waar gezondheidsgoeroes en bedenkelijke media listig op in spelen. Alles wat je doet wordt door ze ingedeeld als kankerverwekkend, oorzaak van hart- en vaatziekten en dementie, of juist als bron van eeuwige jeugd. Als we hen moeten geloven kunnen we dat alleen voorkomen door voortaan te leven op  een dieet van onbespoten vegan, low-carb, glutenvrije avocado’s met broccoli en quinoa en 2 uur per dag te cross-fitten. (Om van antioxidanten nog maar te zwijgen) Misschien maken we dan kans om zonder ernstige aandoeningen ons pensioen te halen (als dat er überhaupt nog is straks). Doe ik dat niet, dan is de kans groter dat ik tegen m’n pensioen verward in een scootmobieltje rondrijd en nog maar 1 been heb.

Als je nu denkt “OMG, FML!!” (lees:“kolere, wat een kutleven..” ), dan heb je helemaal gelijk. Gelukkig is er goed nieuws en valt het allemaal best mee, want de werkelijkheid is vaak een stuk genuanceerder. Als je kijkt naar de mensen die echt oud worden en lang gezond blijven, lijken ze vaak juist best een relaxed leven te hebben.

BN-IN994_LONGEV_J_20150521165124

Lessen uit de Blue Zones

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde Blue Zones. Dit zijn kleine gebiedjes in Japan, Italie, Griekenland, Costa Rica, en zelfs in California in de VS, waar opvallend veel mensen de 100 jaar halen. Een aantal onderzoekers heeft geprobeerd uit te vinden wat er voor zorgt dat deze mensen zo gezond blijven en vond een aantal overeenkomsten die je kunt samenvatten in 5 belangrijke factoren. En guess what, het heeft echt helemaal niets met gluten te maken. Feest! Want wat ze wel vonden klinkt vooral als een recept voor een goed leven;

Sociale contacten zijn om te beginnen enorm belangrijk en kunnen zelfs net zo’n sterke invloed op je gezondheid hebben als overgewicht, teveel zitten of zelfs roken. In de Blue Zones hebben ook de ouderen vaak een rijk sociaal leven en ze zien hun vrienden en familie regelmatig. In de zone in Japan is het zelfs een goed gebruik om kinderen op jonge leeftijd kleine groepjes te laten vormen waarmee ze dagelijks samenkomen om te kletsen, en waarmee ze de rest van hun leven samen blijven. Stel je dus even een groep dametjes van 104 voor, met een glaasje saké. Ze zitten te kibbelen over wie die kerel in 1947 aantrekkelijker vond, en Izumi weet zeker dat ze hem had kunnen regelen. Dan heb je precies de situatie die de onderzoekers beschreven.

Ontstressen is het tweede wat deze mensen op dagelijkse basis doen. Elke zone heeft z’n eigen “ritueel” hiervoor, dus er zit ook vast iets voor jou bij. Voor sommigen was het een religieus ritueel, een half uur bidden of mediteren, en voor anderen was het een dagelijkse siësta of zelfs een “happy hour” (1 of 2 wijntjes hè, rustig aan). Hoe je het ook wilt doen, het is voor iedereen gezond om dagelijks een Kitkat-momentje te nemen en de modderstroom van informatie uit je dagelijks leven even te relativeren.

media_xll_7878688

Zingeving is misschien wel de vaagste van het rijtje, maar ook enorm belangrijk. Veel mensen in de zones zijn religieus, maar zingeving betekent vooral dat je ’s ochtends een reden hebt om je bed uit te komen. Dat kan een groot doel zijn om de wereld te verbeteren, maar het kan ook simpelweg zijn dat je uitkijkt naar een nieuwe dag met je geliefde. (Overigens bleven mensen in deze gebieden ook tot op hoge leeftijd lekker met elkaar seksen, ook mooi)

Hots! Dat zijn er 3 van de 5. Dan komt er nu tóch een stuk over eten en bewegen. En echt, die zijn ook heel belangrijk voor een lang en gezond leven. Maar tot nu toe klinkt het goed toch?

Calvin-Hobbes-Rethink-ExerciseLichaamsbeweging is iets waar de mensen in deze zones geen gebrek aan hebben. Ze hebben geen kantoorbaan en rijden niet elk klein roteindje op de elektrische fiets (kunnen we die verbieden?). Deze mensen zijn dus allemaal lekker actief, maar daar is geen bootcamp in het park bij. Deze mensen zijn gewoon in de tuin bezig met de plantjes, hakken hout of ze lopen lange stukken. Wat ze nooit hebben gedaan is 40 uur per week in een bureaustoel naar een scherm kijken, de rest van de avond de tv in de gaten houden, en 3 uurtjes per week stukken metaal op en neer bewegen in de sportschool. De grootste winst pak je wanneer je van de hele dag op je reet naar regelmatig even wandelen en fietsen gaat.

Dieet tenslotte is ook absoluut niet onbelangrijk. Toch hebben de mensen in deze gebieden geen gekke diëten, en ontzeggen ze zichzelf niets specifieks. Een gezond dieet, zoals deze mensen ook gebruiken, is door de beroemde voedingsjournalist Michael Pollan heel simpel samengevat in 9 woorden: Eat food, not too much, mostly vegetables. lees hier meer van hem

Oftewel, eet gewoon veel groenten, waarschijnlijk meer dan je nu doet. Eet niet teveel, zo’n 1800  tot 2500 kcal per dag. Dat wordt ook nog eens een stuk simpeler als je meer groenten en minder vlees en kaas eet. En eet tenslotte vooral dingen die niet te veel door een fabriek gehaald zijn. Dat blik tomatensoep zal je echt niet ziek maken, maar in de home-made soep van je oma zitten veel meer voedingsstoffen en vezels, en een stuk minder zout en suiker. Supereenvoudig.

Een goed leven is een Blue Zone leven

De conclusie die we hieruit kunnen trekken? Gezond zijn is het resultaat van een goed leven, toeval en genen. Toeval en genen zijn aan de goden, de rest kun je zelf beïnvloeden. Wil je dus ook op je 90e nog door het leven huppelen, beweeg dan regelmatig, eet niet teveel maar voldoende groenten, en laat het verder los. Breng veel tijd door met familie en vrienden, weet waarom je ’s ochtends uit bed komt, en neem eens een pauze. (Dit kan je hierbij helpen)

 

Advertenties

Een gedachte over “In de (Blue) Zone

  1. Pingback: Als een Olifant in Luilekkerland | Over Tafel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s